Publikacja w Sieci fragmentów ekspertyzy firmy ATM (tej samej z której korzystała rządowa komisja pisząca raport) pozwala na przeprowadzenie analizy treści ekspertyzy i raportu. Porównanie fragmentów obu dokumentów prowadzi do istotnej konkluzji: Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego przemilczała część istotnych wniosków z ekspertyzy ATM, dobierając tylko te fragmenty które pasowały do z góry założonej tezy o bezawaryjnej pracy płaszczyzn sterujących, awioniki i agregatów TU154M do czasu zderzenia z drzewem, zderzenia które wg KBWL LP miało spowodować oderwanie końcówki lewego skrzydła.
Czas i miejsce oderwania końcówki lewego skrzydła w raporcie KBWL LP:
Załączniki do Raportu KBWL LP, str. 75 dokumentu:
"W odległości 855 m od progu pasa nastąpiło uderzenie lewego skrzydła w dużą brzozę na wysokości około 5,1 m (rys. 6), które doprowadziło do oderwania dużego fragmentu (około 6 m) lewego skrzydła wraz z lotką. Środek ciężkości samolotu znajdował się wtedy około 1,1 m powyżej progu drogi startowej, kąt przechylenia wynosił około -2,5 st. (przechylenie w lewo), a pochylenia wzrósł do 12,8 st."
------
Tabela na stronie 70 dokumentu:
Punkt |
Parametr |
Czas według UTC* |
Odległość od progu pasa |
4 |
Brzoza
oderwanie
fragmentu
lewego
skrzydła |
06:41:02,8 |
855 |
* przypis autora: Czas zdarzenia to czas UTC MARS-BM czyli czas warszawski ATM+3,5 sekundy
------
Fragment wykresu: Załączniki do Raportu KBWL LP str. 23:
Czas zderzenia i oderwania końcówki skrzydła wg KBWL LP to 8:50:59,3 czasu ATM - czas zgodny z tabelą powyżej
===========================
Czas i miejsce oderwania końcówki lewego skrzydła wg ATM:
Oto jak moment oderwania się końcówki skrzydła interpretują eksperci firmy ATM (na podstawie analizy parametrów ATM-QAR):
"Skok wartości parametru INTLOTKAL do wartości 25 o 08:41:01* może świadczyć, iż w tym momencie nastąpiło oderwanie fragmentu skrzydła"
* czasu ATM - przypis autora
------
Zobaczmy jak wygląda to na wykresie z Raportu KBWL LP (str. 23 dokumentu):
1 - 08:40:59,3 - czas oderwania końcówki lewego skrzydła wg KBWL LP
2 - 08:41:01 - czas oderwania końcówki lewego skrzydła wg ekspertyzy ATM (analiza parametru wychylenia interceptora lewej lotki)
Wnioski:
Raport KBWL LP jest oparty na luźnej, anonimowej interpretacji danych ATM (wg Komisji to słaby skok przyśpieszenia pionowego jest dowodem na oderwanie skrzydła), niezgodnej z ekspertyzą jaką dysponowała Komisja.
KBWL LP celowo przemilczała konkluzję z raportu ATM z której wynika iż: oderwanie lewej końcówki skrzydła nastąpiło co najmniej 1,7 sekundy po założonym zderzeniu z drzewem: w okolicy znalezienia oderwanej końcówki skrzydła, mniej niż sekundę przed punktem TAWS #38
Ukrycie przez KBWL LP momentu oderwania końcówki lewego skrzydła wynikało z chęci podkreślenia dewastującej roli botaniki w rozpadzie TU154M oraz uzasadnienia faktu znalezienia części maszyny już w okolicach brzozy.
cdn ...