e2rdo e2rdo
1598
BLOG

Wybiórczy raport KBWL LP

e2rdo e2rdo Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 24

Publikacja w Sieci fragmentów ekspertyzy firmy ATM (tej samej z której korzystała rządowa komisja pisząca raport) pozwala na przeprowadzenie analizy treści ekspertyzy i raportu. Porównanie fragmentów obu dokumentów prowadzi do istotnej konkluzji: Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego przemilczała część istotnych wniosków z ekspertyzy ATM, dobierając tylko te fragmenty które pasowały do z góry założonej tezy o bezawaryjnej pracy płaszczyzn sterujących, awioniki i agregatów TU154M do czasu zderzenia z drzewem, zderzenia które wg KBWL LP miało spowodować oderwanie końcówki lewego skrzydła.

Czas i miejsce oderwania końcówki lewego skrzydła w raporcie KBWL LP:

Załączniki do Raportu KBWL LP, str. 75 dokumentu:

"W odległości 855 m od progu pasa nastąpiło uderzenie lewego skrzydła w dużą brzozę na wysokości około 5,1 m (rys. 6), które doprowadziło do oderwania dużego fragmentu (około 6 m) lewego skrzydła wraz z lotką. Środek ciężkości samolotu znajdował się wtedy około 1,1 m powyżej progu drogi startowej, kąt przechylenia wynosił około -2,5 st. (przechylenie w lewo), a pochylenia wzrósł do 12,8 st."

------

Tabela na stronie 70 dokumentu:

Punkt Parametr Czas według UTC* Odległość od progu pasa
4 Brzoza
oderwanie
fragmentu
lewego
skrzydła
06:41:02,8 855

 * przypis autora: Czas zdarzenia to czas UTC MARS-BM czyli czas warszawski ATM+3,5 sekundy

------

Fragment wykresu: Załączniki do Raportu KBWL LP str. 23:

Czas zderzenia i oderwania końcówki skrzydła wg KBWL LP to 8:50:59,3 czasu ATM - czas zgodny z tabelą powyżej

===========================

Czas i miejsce oderwania końcówki lewego skrzydła wg ATM:

Oto jak moment oderwania się końcówki skrzydła interpretują eksperci firmy ATM (na podstawie analizy parametrów ATM-QAR):

"Skok wartości parametru INTLOTKAL do wartości 25 o 08:41:01* może świadczyć, iż w tym momencie nastąpiło oderwanie fragmentu skrzydła"

* czasu ATM - przypis autora

------

Zobaczmy jak wygląda to na wykresie z Raportu KBWL LP (str. 23 dokumentu):

1 - 08:40:59,3 - czas oderwania końcówki lewego skrzydła wg KBWL LP

2 - 08:41:01 - czas oderwania końcówki lewego skrzydła wg ekspertyzy ATM (analiza parametru wychylenia interceptora lewej lotki)

Wnioski:

Raport KBWL LP jest oparty na luźnej, anonimowej interpretacji danych ATM (wg Komisji to słaby skok przyśpieszenia pionowego jest dowodem na oderwanie skrzydła), niezgodnej z ekspertyzą jaką dysponowała Komisja.

KBWL LP celowo przemilczała konkluzję z raportu ATM z której wynika iż: oderwanie lewej końcówki skrzydła nastąpiło co najmniej 1,7 sekundy po założonym zderzeniu z drzewem: w okolicy znalezienia oderwanej końcówki skrzydła, mniej niż sekundę przed punktem TAWS #38

Ukrycie przez KBWL LP momentu oderwania końcówki lewego skrzydła wynikało z chęci podkreślenia dewastującej roli botaniki w rozpadzie TU154M oraz uzasadnienia faktu znalezienia części maszyny już w okolicach brzozy.

cdn ...

e2rdo
O mnie e2rdo

▐▄▄▄▄▌Polak, optymista▐▄▄▄▄▌ Si Deus nobiscum, quis contra nos ?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka